Mentorská asistence

Sociálně aktivizační služba pro rodiny s dětmi se sídlem ve Svitavách.

Vítejte na stránce programu Mentorská asistence! Tento program je součástí sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi Drž se na uzdě a může Vám pomoci, pokud má Vaše dítě problémy ve škole, vztazích či v chování.

Co se děje v mentorské asistenci?

Aktuality z našeho blogu

Dne 3.3.2025 a 6.3. 2025 se za podpory koordinátora prevence města Svitavy PhDr. Ericha Stündla uskutečnily Podpůrné skupiny (PS) pro mentory. Obsahem PS byly aktivity na zamyšlení se mentorů nad svými svěřenci z pozitivního hlediska a práce s kladnými stránkami jejich osobnosti.

PS byly zaměřeny na zamyšlení se mentorů nad svými svěřenci z pozitivního hlediska a práce s kladnými stránkami jejich osobnosti:

  1. Na začátku proběhla aktivita na rozehřátí („Výměna míst“), zaměřená na program UJF, aby se mentoři více aktivizovali a naladili tak na další aktivity, které je čekaly.
  2. Dále je čekal „Kruh vztahů“ (grafické vyjádření toho, s kým je člověk v kontaktu a jak blízké vztahy jsou – čím kratší vzdálenost mezi lidmi na papíře, tím těsnější je vztah). Mentoři kreslili svůj kruh vztahů podle instrukcí pana Stündla (kruhy byly zaměřené na rodinu, přátelé, známé a odborníky). 
  3. Třetí aktivitou byl „Profil na jednu stránku“ – každému mentorovi se dal předem připravený list papíru, na kterém byly čtyři  sloupce (KLADY MENTEEHO, CO JE PRO MENTEEHO DŮLEŽITÉ, POMŮŽEME MENTEEMU, KDYŽ, Jakou pozitivní vlastnost, bych si vzal od svého mentee ..). Pracovnice UJF pokládala mentorům jednotlivé otázky, mentoři zapisovali dané odpovědi do daných sloupců na papír (profil svého menteeho).
  • Co máte rádi na svým menteem?
  • V čem podle vás mentee vyniká, v čem je dobrý?
  • Jak nejlépe podpoříte svému menteeho ve vztahu ke školním povinnostem/sociálním dovednostem?
  • Jakou pozitivní vlastnost byste si od svého menteeho převzali?
  • 4. Nakonec mentoři hodnotili svoje setkávání s menteem prostřednictvím „Karet emocí“ – každý mentor si vybral kartičku s emocí, kterou prožívá nejčastěji na programu UJF. Poté probíhala diskuze.

Mentoři jevili zájem a pochopení ke svému menteemu. Bylo viditelné, že v rámci PS dávali najevo své emoce a přemýšleli o svém menteem.

Děkujeme všem přítomným mentorům za účast a spolupráci v rámci PS.

Podpořeno z projektu Bez udidla k zodpovědnosti – intervenční programy pro ohrožené děti a rodiny v regionu Svitavska, reg. č. CZ.03.02.02/00/22_017/0000230

Tým Učení je fajn

Dne 25. 11. a 27. 11. 2024 se za podpory koordinátora prevence města Svitavy PhDr. Ericha Stündla uskutečnily Podpůrné skupiny (PS) pro mentory. Obsahem PS byly aktivity na zamyšlení se mentorů nad svými svěřenci z pozitivního hlediska a práce s kladnými stránkami jejich osobnosti.

Na začátku proběhla aktivita na rozehřátí, aby se mentoři více aktivizovali a naladili na další aktivity, které je čekaly. Na uvolnění atmosféry byla zvolena aktivita „Co se změnilo“. Hráči se postavili do dvou řad a dvě minuty se na sebe dívali a navzájem se pozorovali. Poté změnili každý na sobě tři věci a úkolem druhého bylo si všimnou, co se na druhém změnilo. Aktivita byla také zaměřena na vnímavost a pozorovací schopnosti mentorů.

Dále jim byla vysvětlena definice a význam IP, dále probíhala diskuse jestli danému pojmu rozumí.

Třetí aktivitou byla lístečková metoda na projevy dětí na programu UJF (kladné a záporné):

  1. Mentoři měli za úkol z daných lístečků sestavit projevy ideálního menteeho, se kterým by v rámci programu UJF chtěli pracovat.
  2. Mentoři měli za úkol z daných lístečků sestavit projevy skutečného menteeho, se kterým se v rámci programu UJF setkávají.
  3. Mentoři vybrali jeden pozitivní a jeden negativní projev, který je pro ně nejdůležitější a nalepili ho na flipchart ke svému dítěti. Ostatní projevy dětí dali do obálky. 
  4. Mentoři si sami našli svoje kroky IP, které byly rozmístěné na zemi. O krocích IP probíhala společná diskuze.
  5. Mentoři si kroky IP rozdělili podle důležitosti a nalepili je na flipchart.

Na konci PS byl prostor pro individuální potřeby mentorů, kdy mentoři vyslovila svá přání a problémy v průběhu setkávání s mentee + povídali o svých svěřencích s klíčovými pracovníky. Klíčový pracovníci mentory vyslechli, poskytli mentorům bližší informace o jejich mentee, dávali mentorům rady na lepší a efektivnější práci, povídali si o metodách a postupech jejich práce.

Děkujeme všem přítomným mentorům za účast a spolupráci v rámci PS a přejeme jim hodně krásných momentů a zážitků s jejich dětmi v rámci programu UJF.

Podpořeno z projektu Bez udidla k zodpovědnosti – intervenční programy pro ohrožené děti a rodiny v regionu Svitavska, reg. č. CZ.03.02.02/00/22_017/0000230

Tým pracovníků Učení je fajn

V pondělí 1.10.2024 začal program Učení je fajn na adrese Milady Horákové 10 ve Svitavách – kancelář Bonanzy Vendolí, z.ú.

Program je určen pro žáky základní školy od 2. třídy do 7. třídy, kteří se ve škole potýkají se školní a sociální neúspěšností. Mentoři jsou studenti svitavských středních škol z 1. a 2. ročníků. Zde se budou scházet mentoři se svými mentee dvakrát týdně. Společně se budou věnovat školní přípravě zábavnou formou, ale také budou moct smysluplně a efektivně trávit volný čas.

Program je podpořen z projektu Bez udidla k zodpovědnosti – intervenční programy pro ohrožené děti a rodiny v regionu Svitavska, reg. č. CZ.03.02.02/00/22_017/0000230

Těšíme se na nový školní rok.

Tým pracovníků Učení je fajn

Dne 5. 3. a 7. 3. 2024 se za podpory koordinátora prevence města Svitavy PhDr. Ericha Stündla uskutečnily Podpůrné skupiny (PS) pro mentory – obsahem PS byly aktivity na zamyšlení se mentorů nad svými svěřenci z pozitivního hlediska a práce s kladnými stránkami jejich osobnosti.

  1. Na začátku proběhla aktivita na rozehřátí („Výměna míst“), aby se mentoři více aktivizovali a naladili tak na další aktivity, které je čekaly.
  2. Dále proběhla aktivita „Kruh vztahů“ (grafické vyjádření toho, s kým je člověk v kontaktu a jak blízké vztahy jsou – čím kratší vzdálenost mezi lidmi na papíře, tím těsnější je vztah). Mentoři kreslili svůj kruh vztahů podle instrukcí pracovnice UJF (kruhy byly zaměřené na rodinu, přátelé, známé a odborníky). 
  3. Třetí aktivitou byl „Profil na jednu stránku“ – každému mentorovi se dal předem připravený list papíru, na kterém byly tři sloupce (KLADY MENTEEHO, CO JE PRO MENTEEHO DŮLEŽITÉ, POMŮŽEME MENTEEMU, KDYŽ..). Pracovnice UJF pokládala mentorům jednotlivé otázky, mentoři zapisovali dané odpovědi do daných sloupců na papír (profil svého menteeho).
  4. Nakonec mentoři hodnotili svoje setkávání s menteem prostřednictvím „Karet emocí“ – každý mentor si vybral kartičku s emocí, kterou prožívá nejčastěji na programu UJF. Poté probíhala diskuze.

Mentoři reagovali s velkým zájmem, pochopením a odpovědností. Byli si do značné míry vědomi své role ve vztazích s menteem. Ve druhé skupině projevovali mentoři velmi silné emoce. Mentoři dovedli velmi dobře vystihnout silné stránky menteeho a ocenit je.

Děkujeme všem přítomným mentorům za účast a spolupráci v rámci PS a přejeme jim hodně krásných momentů a zážitků s jejich dětmi v rámci programu UJF.

Podpořeno z projektu Bez udidla k zodpovědnosti – intervenční programy pro ohrožené děti a rodiny v regionu Svitavska, reg. č. CZ.03.02.02/00/22_017/0000230

Kdo jsme?

Základním cílem programu Mentorská asistence je rozvoj sociálních a edukačních dovedností žáků 2. – 7. tříd ZŠ prostřednictvím mentoringového vztahu.

Dílčí cíle jsou:

  1. aktivizace rodiny prostřednictvím spolupodílení se na řešení situace dítěte,
  2. osobnostní a profesní růst studentů SŠ, VOŠ a VŠ v pozici mentorů,
  3. vytvoření prostoru pro smysluplné využívání volného času dětí a mladistvých,
  4. podpora neformálního vzdělávání žáků ZŠ.

Cílovou skupinu tvoří žáci 2. – 7. tříd ZŠ ze Svitavska s výchovnými nebo vzdělávacími problémy.

Děti jsou do programu zařazovány na základě doporučení ze školy, z orgánu sociálně právní ochrany dětí, popř. z jiných subjektů. Dítě může být do programu zařazeno i na základě vlastní žádosti rodiny.

Program není určen pro děti s mentálním postižením či vážnější psychickou poruchou.

Kapacita služby je 35 uživatelů.

Mentorská asistence je mentoringovým programem, který využívá specifickou metodu vrstevnického mentoringu. Vrstevnický mentoring spočívá v dlouhodobé spolupráci dvojice mentor (student SŠ, VOŠ nebo VŠ) a mentee (žák ZŠ). Dvojice se po dobu celého školního roku pravidelně scházejí v prostorách určených poskytovatelem a společně se věnují školní přípravě dítěte. Příprava probíhá přirozenou formou, která propojuje aktivizační, motivační a vzdělávací činnosti.

Nejdůležitějším aspektem celé spolupráce je podpora mentoringového vztahu, který předurčuje kvalitu a efektivitu dílčích činností. Díky přátelské atmosféře, mimoškolnímu prostředí a hernímu způsobu výuky děti snáze navazují bližší vztah s mentorem, který se stává jejich starším kamarádem, nebo dokonce idolem. Společně mohou řešit nejen problémy s učivem, ale hovořit i o svých problémech, sdílet zajímavé zkušenosti a navzájem se podporovat.

Mentoři jsou převážně studenti svitavských středních škol (popř. VOŠ a VŠ v okolí Svitav), kteří se dobrovolně přihlásili do programu. Přihlášení mentorů probíhá buď prostřednictvím „náborových akcí“ přímo na školách, nebo kontaktováním příslušného pracovníka Bonanzy (viz Náš tým).

Mentoři mají během spolupráce možnost využít:

  • pravidelné podpůrné a supervizní skupiny (pro sdílení zkušeností a postřehů z vlastní činnosti),
  • jednorázové akce pro mentory nebo mentoringové dvojice (víkendová setkání pro mentory vedené odborným lektorem – vyzkoušení nových metod a aktivit, teambuilding pro mentory, prožitková tématická setkání pro mentoringové dvojice, návštěvy kulturních událostí pro mentoringové dvojice apod.),
  • metodické vedení a poradenství (možnost kdykoliv se obrátit na příslušného pracovníka Bonanzy za účelem řešit neobvyklou situaci).

 

Pro zajištění kvality a efektivity činností je v programu kladen důraz i na osobnostní růst mentorů. Každý mentor si vede vlastní sebereflektivní deník, jehož prostřednictvím si pravidelně hodnotí nabyté zkušenosti. Díky tomu má možnost odhalit vlastní silné a slabé stránky a reflektovat využité metody a techniky.

Mentorská asistence primárně probíhá v prostorách Bonanzy na adrese Milady Horákové 373/10 ve Svitavách. Pro program je k dispozici učebna s potřebným vybavením.

Kontaktujte nás

Potřebujete více informací? Ozvěte se nám přes naše kontakty.

Chcete nám pomoci?

Staňte se naším mentorem

V programu Mentorská asistence se můžete stát jedním z mentorů, kteří se pravidelně scházejí během školního roku s mladším svěřencem a pomáhají mu s přípravou do školy i s dalšími starostmi. Jako starší kamarádi budete mít možnost předat své životní zkušenosti dětem, které to potřebují.

Aby vše fungovalo efektivně, požadujeme po mentorech, aby se pravidelně scházeli se svým svěřencem po dobu min. jednoho školního roku, aktivně a zábavně se s ním připravovali do školy, naslouchali mu a byli mu přítelem. Zároveň se očekává, že se mentoři budou účastnit průběžných setkání s ostatními mentory a povedou si svůj sebereflektivní deník, který jim pomáhá ve svém osobním a profesním rozvoji.

  • Především bohaté zkušenosti z oblasti pedagogiky, psychologie i osobnostního rozvoje.
  • Certifikát o účasti v programu (některé VŠ jej zohledňují při přijímacím řízení).
  • Finanční kompenzaci úměrně k poctivému plnění našich požadavků.
mentor1