Mentorská asistence

Sociálně aktivizační služba pro rodiny s dětmi se sídlem ve Svitavách.

Vítejte na stránce programu Mentorská asistence! Tento program je součástí sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi Drž se na uzdě a může Vám pomoci, pokud má Vaše dítě problémy ve škole, vztazích či v chování.

Co se děje v mentorské asistenci?

Aktuality z našeho blogu

Dne 5. 3. a 7. 3. 2024 se za podpory koordinátora prevence města Svitavy PhDr. Ericha Stündla uskutečnily Podpůrné skupiny (PS) pro mentory – obsahem PS byly aktivity na zamyšlení se mentorů nad svými svěřenci z pozitivního hlediska a práce s kladnými stránkami jejich osobnosti.

  1. Na začátku proběhla aktivita na rozehřátí („Výměna míst“), aby se mentoři více aktivizovali a naladili tak na další aktivity, které je čekaly.
  2. Dále proběhla aktivita „Kruh vztahů“ (grafické vyjádření toho, s kým je člověk v kontaktu a jak blízké vztahy jsou – čím kratší vzdálenost mezi lidmi na papíře, tím těsnější je vztah). Mentoři kreslili svůj kruh vztahů podle instrukcí pracovnice UJF (kruhy byly zaměřené na rodinu, přátelé, známé a odborníky). 
  3. Třetí aktivitou byl „Profil na jednu stránku“ – každému mentorovi se dal předem připravený list papíru, na kterém byly tři sloupce (KLADY MENTEEHO, CO JE PRO MENTEEHO DŮLEŽITÉ, POMŮŽEME MENTEEMU, KDYŽ..). Pracovnice UJF pokládala mentorům jednotlivé otázky, mentoři zapisovali dané odpovědi do daných sloupců na papír (profil svého menteeho).
  4. Nakonec mentoři hodnotili svoje setkávání s menteem prostřednictvím „Karet emocí“ – každý mentor si vybral kartičku s emocí, kterou prožívá nejčastěji na programu UJF. Poté probíhala diskuze.

Mentoři reagovali s velkým zájmem, pochopením a odpovědností. Byli si do značné míry vědomi své role ve vztazích s menteem. Ve druhé skupině projevovali mentoři velmi silné emoce. Mentoři dovedli velmi dobře vystihnout silné stránky menteeho a ocenit je.

Děkujeme všem přítomným mentorům za účast a spolupráci v rámci PS a přejeme jim hodně krásných momentů a zážitků s jejich dětmi v rámci programu UJF.

Podpořeno z projektu Bez udidla k zodpovědnosti – intervenční programy pro ohrožené děti a rodiny v regionu Svitavska, reg. č. CZ.03.02.02/00/22_017/0000230

Bez udidla k zodpovědnosti – intervenční programy pro ohrožené děti a rodiny v regionu Svitavska, reg. č.: CZ.03.02.02/00/22_017/0000230

Program „Učení je fajn“ (dále jen UJF), dříve známý pod názvem Mentorská asistence, se k nám se začátkem nového školního roku opět vrací. Název se sice změnil, koncept ale zůstal stejný – pomoci žákům základních škol (mentee) s edukačními problémy a podpořit a rozvíjet jejich sociální dovednosti prostřednictvím pravidelného setkávání se studenty středních škol (mentory).

Ve dnech 11. 9. 2023 – 14. 9. 2023 se tým programu UJF společně s preventistou kriminality PhDr. Erichem Stündlem vydal na nábor mentorů prvních ročníků středních škol, konkrétně na Střední zdravotnickou školu a Gymnázium, Obchodní akademii a jazykovou školu s právem státní jazykové zkoušky ve Svitavách. Studentům byl přiblížen koncept celého programu UJF. Největší ohlas byl z řad studentů na Střední zdravotnické škole.

Těšíme se na nový školní rok 2023/2024 a děkujeme všem, kteří se do náboru zapojili.

Tým Bonanza Vendolí,  z. ú.

V termínu 30.5.– 3.6. 2022 se Mentorská asistence Svitavy přesunula do parku v okolí kanceláře organizace Bonanza Vendolí, z. ú., jež činnosti zastřešuje. Jelikož se jednalo o poslední týden, kdy tato sociální služba fungovala ve školním roce 2021/2022, bylo patřičné mentoring ozvláštnit. Děti s pomocí mentorů plnily úkoly na stanovištích, přičemž po splnění všech získaly odměnu, která jim bude tento příjemně strávený týden připomínat. Zároveň pomocí akce rozvíjely a prohlubovaly svoje znalosti a dovednosti. Aktivity v prostředí parku byly příjemnou tečkou za uplynulým školním rokem.

Děkujeme všem, kteří přispěli a děti a mentoři díky nim mohli získat krásné odměny.

Všem přejeme příjemně strávené léto. 

Dne 15. června 2022 proběhlo Slavnostní ocenění mentorů, kteří se zapojili do programu Mentorská asistence ve školním roce 2021/2022. Za přítomnosti paní ředitelky Lenky Buchtové a koordinátora projektu, PhDr. Ericha Stündla, obdrželi certifikát o účasti v projektu, který jim bude nápomocen v přijetí na vysokou školu nebo při hledání zaměstnání. Zároveň byli odměněni za smysluplnou pomoc a ochotu, jež poskytovali znevýhodněným dětem a jejich rodinám. Děkujeme

Kdo jsme?

Základním cílem programu Mentorská asistence je rozvoj sociálních a edukačních dovedností žáků 2. – 7. tříd ZŠ prostřednictvím mentoringového vztahu.

Dílčí cíle jsou:

  1. aktivizace rodiny prostřednictvím spolupodílení se na řešení situace dítěte,
  2. osobnostní a profesní růst studentů SŠ, VOŠ a VŠ v pozici mentorů,
  3. vytvoření prostoru pro smysluplné využívání volného času dětí a mladistvých,
  4. podpora neformálního vzdělávání žáků ZŠ.

Cílovou skupinu tvoří žáci 2. – 7. tříd ZŠ ze Svitavska s výchovnými nebo vzdělávacími problémy.

Děti jsou do programu zařazovány na základě doporučení ze školy, z orgánu sociálně právní ochrany dětí, popř. z jiných subjektů. Dítě může být do programu zařazeno i na základě vlastní žádosti rodiny.

Program není určen pro děti s mentálním postižením či vážnější psychickou poruchou.

Kapacita služby je 35 uživatelů.

Mentorská asistence je mentoringovým programem, který využívá specifickou metodu vrstevnického mentoringu. Vrstevnický mentoring spočívá v dlouhodobé spolupráci dvojice mentor (student SŠ, VOŠ nebo VŠ) a mentee (žák ZŠ). Dvojice se po dobu celého školního roku pravidelně scházejí v prostorách určených poskytovatelem a společně se věnují školní přípravě dítěte. Příprava probíhá přirozenou formou, která propojuje aktivizační, motivační a vzdělávací činnosti.

Nejdůležitějším aspektem celé spolupráce je podpora mentoringového vztahu, který předurčuje kvalitu a efektivitu dílčích činností. Díky přátelské atmosféře, mimoškolnímu prostředí a hernímu způsobu výuky děti snáze navazují bližší vztah s mentorem, který se stává jejich starším kamarádem, nebo dokonce idolem. Společně mohou řešit nejen problémy s učivem, ale hovořit i o svých problémech, sdílet zajímavé zkušenosti a navzájem se podporovat.

Mentoři jsou převážně studenti svitavských středních škol (popř. VOŠ a VŠ v okolí Svitav), kteří se dobrovolně přihlásili do programu. Přihlášení mentorů probíhá buď prostřednictvím „náborových akcí“ přímo na školách, nebo kontaktováním příslušného pracovníka Bonanzy (viz Náš tým).

Mentoři mají během spolupráce možnost využít:

  • pravidelné podpůrné a supervizní skupiny (pro sdílení zkušeností a postřehů z vlastní činnosti),
  • jednorázové akce pro mentory nebo mentoringové dvojice (víkendová setkání pro mentory vedené odborným lektorem – vyzkoušení nových metod a aktivit, teambuilding pro mentory, prožitková tématická setkání pro mentoringové dvojice, návštěvy kulturních událostí pro mentoringové dvojice apod.),
  • metodické vedení a poradenství (možnost kdykoliv se obrátit na příslušného pracovníka Bonanzy za účelem řešit neobvyklou situaci).

 

Pro zajištění kvality a efektivity činností je v programu kladen důraz i na osobnostní růst mentorů. Každý mentor si vede vlastní sebereflektivní deník, jehož prostřednictvím si pravidelně hodnotí nabyté zkušenosti. Díky tomu má možnost odhalit vlastní silné a slabé stránky a reflektovat využité metody a techniky.

Mentorská asistence primárně probíhá v prostorách Bonanzy na adrese Milady Horákové 373/10 ve Svitavách. Pro program je k dispozici učebna s potřebným vybavením.

Kontaktujte nás

Potřebujete více informací? Ozvěte se nám přes naše kontakty.

Chcete nám pomoci?

Staňte se naším mentorem

V programu Mentorská asistence se můžete stát jedním z mentorů, kteří se pravidelně scházejí během školního roku s mladším svěřencem a pomáhají mu s přípravou do školy i s dalšími starostmi. Jako starší kamarádi budete mít možnost předat své životní zkušenosti dětem, které to potřebují.

Aby vše fungovalo efektivně, požadujeme po mentorech, aby se pravidelně scházeli se svým svěřencem po dobu min. jednoho školního roku, aktivně a zábavně se s ním připravovali do školy, naslouchali mu a byli mu přítelem. Zároveň se očekává, že se mentoři budou účastnit průběžných setkání s ostatními mentory a povedou si svůj sebereflektivní deník, který jim pomáhá ve svém osobním a profesním rozvoji.

  • Především bohaté zkušenosti z oblasti pedagogiky, psychologie i osobnostního rozvoje.
  • Certifikát o účasti v programu (některé VŠ jej zohledňují při přijímacím řízení).
  • Finanční kompenzaci úměrně k poctivému plnění našich požadavků.
mentor1